niedziela, 7 kwietnia 2013

Młody Stalin

Od dawna myślę o powieści, w której pojawiłyby się dziadek Freud. Najlepiej, żeby był to dramat sensacyjny z perwersyjną erotyką w tle. Gdy ja myślę, inni działają. Widziałem wczoraj nową sztukę Tadeusza Słobodzianka, Młody Stalin.
Erotyki tam mało, za to dużo Edypa. Słobodzianek sugeruje, że Stalin stał się potworem, bo ojciec go lał. Mniejsza z tym. Myślę, że tu niewiele da się rozsądnego powiedzieć. Ludzkość produkuje potwory tak, jak wszechświat kwarki. Każda teoria jest dobra. Dla mnie ciekawsze, co innego. Zabawa z konwencją historyczną. Bierzesz postać istniejącą kiedyś realnie i wkładasz ją do swojego utworu. Wkładasz jej w usta swoje słowa i mieszasz na potęgę. Czyż nie z tego kotła wzięła się Córka Wokulskiego? Uwielbiam to. A Słobodzianek idzie na całość. Każe wędrować swojemu Stalinowi po Europie i spotykać samych tuzów XX wieku. Jest Lenin w Londynie, który nad rewolucję przekłada lody miętowe. W Wiedniu jest Hitler na chwilę przed egzaminem z rysunku. Jest w końcu Freud, który zachwyca się sesją psychoanalizy z Trockim. Misz masz. Czasem naprawdę zabawny. Ale uważajcie, sztuka trwa trzy godziny, a ponieważ jest zbiorem luźnych scenek, akcji tam na lekarstwo, przynuża. Za to fajnie grają i tańczą...

1666

Na premierę przyszła cała Warszawka. Z Jackiem Żakowskim zderzyłem się przy odbiorze zaproszeń. Edyta Olszówka prężyła się przed fotoreporterami. Katarzyna Herman przyszła z mężem. Spotkaliśmy się w przerwie. Nie będę powtarzać, co mówili, bo Słobodzianek to duży mężczyzna... Za to Tomek Brzozowski sprawił mi naprawdę wielką przyjemność. "Jak tam Córka Wokulskiego?", zadał standardowe pytanie. "Dobrze", uśmiechnąłem się. "Do ostatniego wtorku sprzedało się 1666 egzemplarzy". Tomek - wydawca i właściciel literackiej kawiarni Czuły Barbarzyńca westchnął z nieukrywanym podziwem: "To dużo". Przez chwilę poczułem się wielki, jak młody Stalin!...

1 komentarz:

  1. dużo to będzie jak sprzedaż 100 tys
    czego ci, rzecz jasna, serdecznie życzę :)

    OdpowiedzUsuń